F.A.Q.

Home > Support > F.A.Q.

Meest gestelde vragen

Op deze pagina de meest gestelde vragen van gebruikers van onze oplossingen. U kunt eenvoudig filteren op productgroep of eenvoudig zoeken via het zoekformulier. Staat uw vraag er nog niet tussen neem dan contact op met onze supportafdeling via 055 542 4228 of support@4sindustrie.nl.

Hoe start ik het eenvoudigst met de MB connect line oplossingen?

Hiervoor hebben we twee Nederlandstalige opstarthandleidingen gemaakt. Klik op onderstaande links om deze te downloaden (PDF).

SIMPLY.view; eenvoudige weergave (pdf)
Geavanceerde weergave (pdf)

4S-video

Maar er zijn ook meerdere YouTube video’s waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe de MB oplossingen werken, zie hiervoor 4S-video.

How To Do

Ook zijn er voor diverse applicaties Nederlandsstalige How To Do’s in PDF formaat.

TeamViewer remote support

Ook kunnen wij de eerste installatie van het account op het remote service portaal en router begeleiden. Dit kan remote met TeamViewer of op locatie. Informeer naar de mogelijkheden.

Contact

Mochten er toch diepere vragen zijn dan kunt u altijd contact opnemen met ons.

Welke IP / Poorten moeten open staan voor mbCONNECT24 in de firewall?

De industriële router mbNET, mbNET.rokey en mbNET.mini en de software mbDIALUP brengen een uitgaande VPN verbinding tot stand via één van de drie TCP poorten (80, 443 of 1194) naar het remote service portaal mbCONNECT24.

Download gehele omschrijving (pdf).

Router wordt na laden configuratie niet meer gevonden door mbDIALUP

Het wil wel is voor komen dat, door bijvoorbeeld een fout in de configuratie de router niet online wil komen. Als dan vervolgens
de configuratie gewijzigd is kan deze aanpassing opnieuw via LAN geladen worden (router is nog niet online, dus synchroniseren
kan nog niet). Echter zal mbDIALUP dan de router niet meer vinden via Verstuur naar apparaat.

Dit komt door een beveiliging in de configuratie die ervoor zorgt dat netwerkscanner en hackers de router niet kunnen scannen. Maar dus ook mbDIALUP niet. Hoe dit op te lossen is via onderstaande link.

Download gehele omschrijving (pdf).

Kan ik via een SMS de router een reboot geven?

Ja, dit is mogelijk. De router moet zich wel op een GSM netwerk hebben aangemeld.

Wanneer de router op een netwerk is aangemeld kan een SMS verstuurd worden met de tekst “reboot” naar het nummer van de simkaart.

Download gehele omschrijving (pdf).

Wat zijn de vereisten voor de simkaart?

De simkaart moet aan de volgende eisen voldoen:

  • De simkaart moet een online dataplan hebben. Dit betekent dat communicatie over het internet, speciaal via VPN, mogelijk moet zijn.
  • Het formaat van de simkaart moet zijn “Mini SIM” (standaardformaat).
    Uitdrukbare simkaarten worden sterk afgeraden.
  • Als er een SMS verstuurd moet worden vanuit de simkaart, activeer de SMS opties in het dataplan van de simkaart.
  • De router moet een publiek IP-adres ontvangen van de simkaart.

De volgende gegevens van de simkaart zijn nodig voor de configuratie in het portaal (mbCONNECT24):

  • APN instellingen (optioneel met gebruikersnaam/wachtwoord)
  • Telefoonnummer (optioneel)
  • SIM Pin (indien beschikbaar).

Kan ik ook inloggen zonder mbDIALUP te gebruiken?

Als u wilt inloggen op uw portaal van mbCONNECT24 via een standaard webbrowser op PC, tablet of smartphone kan dit via de volgende link: https://rsp-vpn.mbconnect24.net

Maar let op met een webbrowser is het niet mogelijk om actieve VPN op te bouwen en apparaten achter de routers te benaderen. De bliksemschicht is hierbij niet aanwezig. Om deze tunnel op te bouwen heeft u mbDIALUP nodig.

Het is echter wel mogelijk om de volledige administratie van het account uit te voeren als ook dashboards en mbWEB2go sessies op te bouwen, als bijvoorbeeld een machine dashboard van mbCONNECT24 of een VNC sessie met een PLC of HMI via Web2go.

Hoe verbreek ik de actieve VPN verbinding van een andere gebruiker?

Het is mogelijk om een actieve VPN verbinding van een andere gebruiker te verbreken. Hiervoor heeft de gebruiker wel de juiste rechten nodig.

Download gehele omschrijving (pdf).

TIA vindt PLC, maar HMI niet, wat nu?

De PLC wordt wel gevonden door TIA portal in het Go online scherm, maar het HMI touch panel van Siemens niet.

De status van de SEARCHoverIP functie is geel en bij de PG/PC interface is gekozen voor de TAP-Windows Adapter V9 (van mbDIALUP). Ook kan het touch panel via een ping commando gevonden worden.

Download gehele omschrijving (pdf).

Hoe krijg ik toegang tot webserver S7-1200 via Web2go?

Het is mogelijk om de webserver van de S7-1200 via Web2go te benaderen via direct URL of QR code.

Download gehele omschrijving (pdf).

Wat is het verschil tussen het knipperen van de Con LED?

mbNET.mini & mbNET (HW1)

LED Con knippert snel (ca. 3Hz):

a) een verbinding opbouwen met het internet
b) om een VPN verbinding met het portaal te bevestigen

LED Con brandt constant:

Router beschikt over een actieve internet verbinding, maar geen VPN connectie met het portaal

LED Con knippert langzaam (ca. 1,5 Hz):

VPN verbinding met het portaal is opgebouwd.


mbNET (vanaf HW02) & mbNET.rokey

Oranje
  • LED uit: geen VPN verbinding gestart
  • LED aan: continue internetverbinding is opgebouwd en VPN verbinding gestart
  • LED aan: knipperend (1,5 Hz) VPN verbinding is opgebouwd
Groen
  • LED uit: geen internetverbinding
  • LED aan: knipperend (3Hz) internetverbinding wordt opgebouwd
  • LED aan: continue internetverbinding is opgebouwd

Wat is een Xmbconnect24.mbn/.mbnx configuratiebestand?

Zodra het mbconnect24.mbn/.mbnx configuratiebestand correct geladen is in de mbNET.minimbNET, of mbNET.rokey, wordt het bestand automatisch hernoemd naar Xmbconnect24.mbn/.mbnx

Dit zorgt ervoor dat het configuratiebestand niet voor een tweede keer wordt herkend door de router en voorkomt het eindeloos laden van het configuratiebestand.

Wat is het verschil tussen een mbconnect24.mbn en mbconnect24.mbnx configuratiebestand?

In tegenstelling tot mbconnect24.mbn is het configuratiebestand mbconnect24.mbnx een gecodeerd/versleuteld bestand.

Een mbconnect24.mbn bestand kan worden geladen in elke mbNET.minimbNET, of mbNET.rokey van hetzelfde type zolang deze gelijk is aan het type in het configuratiebestand en zolang het configuratiebestand nog geen serienummer heeft.

Voorbeeld:
Als de configuratie van de router is ingesteld op het type MDH816 kan het configuratiebestand in alle MDH816 routers worden geladen.

Een mbconnect24.mbnx bestand kan alleen geladen worden in een mbNET.minimbNET, of mbNET.rokey router van hetzelfde type en met hetzelfde serienummer als geconfigureerd in het configuratiebestand.

Mag ik de naam van het configuratiebestand aanpassen?

Nee, de naam mag niet aangepast worden.

Wanneer de naam wel gewijzigd wordt, herkent de router het bestand niet als de configuratie via USB stick geladen wordt en zal die dus niet geladen worden.

Wat betekent de foutmelding; AUTH: Received AUTH_FAILED control message?

In de Extended Loggings krijgt u de foutmelding; AUTH: Received AUTH_FAILED control message en de router maakt geen verbinding met het mbCONNECT24 portaal.

Dit kan 3 oorzaken hebben:
Verkeerde device name
Verkeerd serienummer
Verkeerd VPN wachtwoord

Download gehele omschrijving (pdf).

Waarom mislukt de VPN verbinding van mijn router?

Wanneer de mbNET.mini, mbNET of mbNET.rokey router geen VPN verbinding tot stand kan brengen met het remote service portaal mbCONNECT24, kunt u een diagnose vaststellen op de web-interface van de router.

Sluit uw laptop aan op één van de LAN poorten van de router en open een webbrowser (Mozilla Firefox of Google Chrome heeft de voorkeur). Voer het LAN IP-adres in van de router in, in uw adresbalk. De web-interface van de router wordt geopend en Quickstart verschijnt.

Download gehele omschrijving (pdf).

Geen verbinding met het portaal, aanmelden mislukt, wat nu?

Na het inloggen via mbDIALUP verschijnt er een foutmelding:

The Authentication failed.
Please make sure you have the right username and password

Download gehele omschrijving (pdf).

Hoe kom ik op de web-interface van mijn router?

Om bij de web interface van de router te komen moet het mogelijk zijn om de router te bereiken vanaf uw computer via LAN. Hiervoor dient de computer in hetzelfde adresbereik te liggen als de router. Dit geldt voor zowel het IP-adres en het subnetmask van de computer.

Zodra het IP-adres van de router ingevuld wordt in een webbrowser opent de web-interface van de router.

Advies is om hiervoor Chrome/Firefox te gebruiken.

Standaard instellingen mbNET/mbNET.rokey:

IP-adres: 192.168.0.100
Subnet mask: 255.255.255.0
Gebruikersnaam: admin
Wachtwoord: geen (vanaf HW 2, zie unieke wachtwoord achterop de router)

Standaard instellingen mbNET.mini:

IP-adres: 192.168.0.100
Subnet mask: 255.255.255.0
Gebruikersnaam: admin
Wachtwoord: geen (vanaf s/n 202086… zie unieke wachtwoord achterop de router)

Geven jullie ook trainingen?

Wij kunnen de gebruikers van onze producten een training op maat bieden. Meer weten? Neem dan contact met ons op via 055 542 4228 of info@4sindustrie.nl en vraag naar de mogelijkheden.

Welke informatie heeft 4S industrie nodig voor support?

Om een case te beginnen hebben we standaard altijd de onderstaande informatie nodig. Hiermee kunnen wij u snel helpen en eventuele problemen zo spoedig mogelijk oplossen.

  • Type router
  • Ingegeven router naam op portaal
  • Naam van portaal
  • Serienummer
  • Firmware versie
  • Portaal versie mbCONNECT24.net (V1) of rsp.mbCONNECT24.net (V2)
  • Extended loggings web-interface stap 1
  • Het configuratiebestand van het apparaat (.mbn)
  • De mbDIALUP support logs (supportinformation export uit mbDIALUP)

mbCHECK vindt geen vrije VPN poort, wat moet ik doen?

Zorg ervoor dat tenminste één van de drie volgende poorten niet worden geblokt in de netwerk firewall. TCP 80, TCP 443 of TCP 1194

Indien deze geblokt worden, overleg dan met de IT manager om één van de poorten open te zetten.

Indien nodig kunt u contact opnemen met ons voor de white papers. Of neem ook is een kijkje op de Security pagina waarin we uitleggen hoe MB connect line omgaat met cybersecurity.

Vragen?

Neem dan contact op met ons team en hun expertise.
Bel gerust met ons via 055 542 4228 of stuur een bericht via ons contactformulier.

4S Industrie B.V.

Prins Willem-Alexanderlaan 301
7311 SW Apeldoorn
info@4sindustrie.nl

Maandag – vrijdag
8:30 – 17:00 uur
055 542 4228

TeamViewer support

Logo Teamviewer Quick Support