Contiweb B.V. vertrouwt op MB connect line en 4S industrie B.V. als solutionspartners voor het leveren van hun, op Industrie 4.0 & IoT gebaseerde diensten voor offsetdrukpersen. Contiweb B.V. heeft haar processen kunnen vereenvoudigen en biedt nieuwe servicepakketten van online KPI visualisatie tot een continu onderhoudsprogramma aan haar klanten aan.
Contiweb, met het hoofdkantoor in Boxmeer, is een wereldleider in de ontwikkeling, productie, verkoop en ondersteuning van ultramoderne rotatie offset drukpersen en webfeed hulpmiddelen voor een grote verscheidenheid aan commerciële, verpakkings- en etiketbedrukkingstoepassingen.
Het brede aanbod aan inline verwerkingseenheden heeft een verscheidenheid aan rotatie-offset- en digitale printers die zorgen voor het drogen, coaten, bevochtigen, vouwen, snijden, verpakken, enz.
Met meer dan 800 machines wereldwijd heeft Contiweb klantenservice tot een kernwaarde van de bedrijfsactiviteiten gemaakt en heeft het tot op heden, in 2020, een 25-jarige geschiedenis van service, ondersteuning en onderhoud op afstand. Het begon allemaal met modems en zo’n 10 jaar geleden migreerde naar industriële routers die verbindingen maken via het internet, na de omzetting van de machine naar Ethernet.
Het doel was oorspronkelijk om een gekwalificeerde monteur snel te laten reageren op een ondersteuningsgesprek, een diagnose van een storing te stellen en de klant te adviseren hoe het machinegedrag af te stemmen en bij te sturen. Het evolueerde snel naar meer geavanceerde services en de mogelijkheid om informatie te verzamelen over de gedetailleerde machinestatus voor analyse na incidenten en productoptimalisatie.
Het is nu een complete set van contractuele diensten die Contiweb aanbiedt aan zijn klanten, die in hun online privéserviceaccount, de productie KPI’s van hun machines kunnen controleren, professionele aanbevelingen kunnen ontvangen van de engineers van hun leverancier en zich kunnen abonneren op een continu onderhoudsprogramma. De motivatie voor service op afstand blijft dezelfde als in het begin: bij complexe machines is vakkennis vereist en dat expertiseniveau is alleen te vinden bij de engineers van de fabrikant. Aangezien een hoogwaardige klantenservice de uptime en productiviteit van de apparatuur optimaliseert, is het een voortdurende waarde toevoeging en een goede reden om bij dezelfde leverancier te kopen of opnieuw te kopen.
“Servicewaarde begint wanneer experts online zijn met de machine, al het andere is een overhead”
Bij de overgang van modems naar routers, rond 2010, realiseerden de engineers van Contiweb zich al snel dat ze veel tijd besteedden aan het debuggen van de verbinding in het netwerk van de klant en dat er al snel deskundige IT-kennis nodig was. Ook moesten R&D specialisten tijd besteden aan machineverbindingen, waardoor de productiviteit van de klantenservice met aanzienlijke overheadkosten werd belast.
Contiweb begon toen eisen en specificaties op te sommen voor een oplossing die de klantenservice weer onafhankelijk zou maken, waardoor de betrokkenheid van IT en R&D tot een minimum beperkt blijft. Al snel ontdekten ze dat, terwijl ze bezig waren met een eigen, zelfgemaakte en middelenverslindende oplossing, dat MB connect line vanaf het begin alle tag-boxen had gecheckt.
“Het doel is om de klantenservice weer autonoom te maken ”.
Tegenwoordig heeft Contiweb zijn eigen mymbCONNECT24 virtuele machine, de private cloud versie van het remote service portaal (RSP) van MB connect line. Het is het centrale onderdeel van de nieuwe systeemarchitectuur van Customer Services.
R&D is nu alleen betrokken bij het maken en onderhouden van machinesjablonen, een voorinstelling die kan worden toegepast op de configuratie van een nieuwe router in de MB connect line oplossing. IT is nu alleen nog betrokken om de RSP server te onderhouden, regelmatig back-ups te maken en de updates & patches toe te passen. Bij een nieuwe installatie stelt de klantenservice de router eenvoudig in met de R&D sjabloon en de klus is geklaard.
“Het gebruik van mymbCONNECT24 RSP vereenvoudigt duidelijk zowel de installatie als de bediening”
Ter plaatse is er geen IT-expertise meer nodig: het enige dat nodig is, is de OpenVPN poort open te laten voor uitgaand verkeer, gaande van de mbNET router op de site naar de RSP server bij Contiweb. Met behulp van de door R&D voorbereide templates wordt een nieuwe installatie echt eenvoudig gemaakt, aangezien elk machinemodel al een voorbereid template heeft.
Engineers kunnen, met slechts één klik, verbinding maken met een machine voor een ondersteunings- of onderhoudssessie op afstand, terwijl de machinesystemen rechtstreeks kunnen communiceren met Contiweb en gegevens veilig kunnen overbrengen naar de centrale servicedatabase, met behulp van een unieke functie van mymbCONNECT24.
Niet alleen kan Contiweb zijn processen kunnen vereenvoudigen, het zou ook zijn Industry 4.0-servicedoelstellingen kunnen behalen en nieuwe servicepakketten aan zijn klanten kunnen aanbieden, van online visualisatie van productiviteits- en onderhouds-KPI’s tot een continue onderhoudsdienst met persoonlijk advies en aanbevelingen.
Hun nieuwe serviceportaal (www.contiweb.com/mycontiweb) maakt dankbaar gebruik van mymbCONNECT24 op de achtergrond en de nieuwe service-architectuur werd officieel gelanceerd in 2018. Het bedient vandaag meer dan 300 verbonden machines, die jaar na jaar gestaag groeien. Alles wordt nu beheerd door twee servicemedewerkers en het beheer van nieuwe apparaten is nu slechts een bijtaak, met alleen uitzonderlijke escalaties voor IT- of R&D assistentie.
De zeer serieuze manier waarop MB connect line IT beveiliging aanpakt is een verademing voor Contiweb. Het is een aanbeveling voor de branche, want het gaat niet alleen om features en penetratietesten, het maakt echt deel uit van de bedrijfscultuur van MB connect line.
Links
Contiweb B.V.
www.contiweb.com
MB connect line GmbH
www.mbconnectline.com
4S industrie B.V.
4Sindustrie.nl