Het doorberekenen van facturen door nutsbedrijven aan huurders van een winkelcentrum, op een manier die voor iedereen aanvaardbaar is, is een steeds terugkerende uitdaging voor elke facility manager. Het gaat er niet alleen om dat iedereen een factuur krijgt die een eerlijk aandeel weergeeft, het gaat er ook om te controleren wat het winkelcentrum door de nutsbedrijven berekend krijgt en in de gaten te houden waar de stroom en het water naartoe gaan.
Op die manier kan het winkelcentrum voldoen aan de criteria die zijn vastgesteld door de vastgoedbeheerder en corrigerende maatregelen nemen om de efficiëntie te verbeteren of lekkages en diefstallen te voorkomen.
Wat niet wordt gemeten, wordt niet beheerd
Dat geldt vooral voor facility managers, die een zo duidelijk en nauwkeurig mogelijk beeld moeten krijgen van het verbruik in het winkelcentrum. Natuurlijk heeft de aannemer, die de waterleidingen en de elektriciteitskabels heeft aangelegd, bij elke winkel sensoren, tellers en meters geïnstalleerd, in het verleden werden de indexwaarden handmatig verzameld. Dat was echter een constante bron van fouten en beantwoordt niet meer aan de groeiende behoefte aan betrouwbaarheid en nauwkeurigheid.
Aangezien de kosten van de nutsvoorzieningen bovendien verschillen naargelang het tijdstip van de dag (standaard- , piek- en daluren) of de voorzieningsbron (stand-by of alternatieve generator buiten het net), is een meer online en geautomatiseerde gegevensverwerving vereist.
Technisch gezien kan men 200 Ampère niet op dezelfde manier meten als 2 of 20 Ampère. Voor zo’n hoge stroomsterkte moet men een indirecte meetmethode gebruiken, via een stroomtransformator (CT). Deze meettoestellen moeten worden gekalibreerd, voordat een betrouwbare en nauwkeurige waarde kan worden verkregen.
Moderne meters hebben zeker veel geavanceerde functies. Om de nauwkeurigheid van de metingen te optimaliseren of om alarmmeldingen te activeren wanneer zich vooraf bepaalde situaties voordoen. Maar zij zijn ingewikkeld te configureren en er zijn honderden meters in een winkelcentrum, verspreid over tientallen schakelkasten.
Simplify, Simplify, Simplify
De Excellumax toepassing automatiseert niet alleen de gegevensinzameling. Maar het vereenvoudigt ook het beheer van de meters en het onderhoud van het hele systeem. Omdat de oplossing autonoom werkt en de gegevens rechtstreeks naar het kantoor van de facility manager stuurt, wordt ook de privacy van de gegevens gewaarborgd. De eigenaar van het winkelcentrum is nu volledig eigenaar van de utility management oplossing en kan de service en gegevensanalyse in volledige onafhankelijkheid organiseren.
mbEDGE is de IIoT upgrade voor de mbNET & mbNET.rokey industriële beveiligingsrouters van MB connect line. Het opent een “gebruikersapplicatie” op de unit, in de vorm van een Docker / Container omgeving of met Node-RED voorgeïnstalleerd. Dat stelt gebruikers in staat om hun eigen applicatie te draaien en webdashboards weer te geven direct op de router, in een container of in de Node-RED omgeving. Gebruikers profiteren zo van alle industriële hardwarebronnen.
Philip Möller, eigenaar van Excellumax
“Het overzetten van mijn applicatie op mbEDGE was een zeer goede stap voor ons”, zegt Philip Möller, eigenaar van Excellumax, “we draaien nu op industriële hardware, met alle connectiviteitsvereisten voor de interface met de verscheidenheid aan meters die we in het veld aantreffen en aan de softwarekant biedt het me de juiste tools voor ontwikkeling. Omdat het gebruik maakt van open source software en standaard componenten zoals Node-RED, heb ik meer flexibiliteit om nieuwe functies te introduceren. De time-to-market wordt korter en ik win aan reactiviteit voor mijn klanten.”
“De veilige toegang op afstand tot de applicatie komt als een bonus”, voegt hij eraan toe, “Het maakt het voor ons gewoon gemakkelijk om ondersteuning te geven of onderhoud & updates op de software uit te voeren. Het komt ook met garanties voor de facility manager, aangezien ze ons toegang kunnen geven tot de draaiende applicatie en niet tot hun netwerk.”
De Excellumax hardware (een mbNET met de mbEDGE SD card, waarop de Excellumax software draait) kan vooraf in de kast geïnstalleerd en in bedrijf gesteld worden. Dit bespaart tijd en levert interessante debugging tools op voor het bekabelingsteam, wanneer zij de hele installatie in dienst zullen stellen.
De mogelijkheden voor verdere ontwikkelingen blijven wijd open. Aangezien de MB connect line oplossing reeds voorziet in beveiligde webtoegang voor facility managers, tot status- en diagnostische dashboards op de mbNET/mbEDGE unit. De eigenaar van het winkelcentrum zou zelfs de server voor toegang op afstand kunnen verwerven, deze integreren in de IT-architectuur van het winkelcentrum en hem zelf bedienen: dit zou de gegevensverwerving nog meer stroomlijnen en hen in staat stellen deze te gebruiken voor tal van andere gebouwbeheersdoeleinden, zoals HVAC, camera’s, alarmsystemen, enz.
Over Excellumax
Excellumax Automation werd in 2011 opgericht om algemene industriële systeemintegratie- en besturingssysteem implementatiediensten te leveren aan diverse industrieën. Het bedrijf heeft zijn focus al vroeg verlegd en heeft zich gespecialiseerd in de implementatie van oplossingen voor gebouwcontrolesystemen voor de optimalisatie van het energieverbruik.
Wij zijn van mening dat het in het huidige technologische tijdperk belangrijk is dat uw gebouw zich kan aanpassen aan veranderingen voor het maximaliseren van comfort, gemak, energiebesparing, veiligheid en beveiliging. Uw gebouw moet op intelligente wijze in een netwerk worden opgenomen om de integratie en visualisatie van verwarmings- en koelsystemen, ventilatie- en airconditioningsystemen, verlichting, zonweringsystemen, alsmede brandbeveiligings- en beveiligingssystemen mogelijk te maken.